تبلیغ ICOها چه زمانی کلاه‌برداری محسوب می‌شود؟

گروه مربوطه : ارزهای دیجیتال
زیر گروه مربوطه : معرفی ارزهای دیجیتال
تبلیغ ICOها چه زمانی کلاه‌برداری محسوب می‌شود؟

نویسندگان، افراد پرطرفدار در یوتیوب، پلتفرم‌های بررسی ارز دیجیتال، نشریه‌ها و بسیاری از افراد و سازمان‌های دیگر در صورتی مورد هدف SEC قرار خواهند گرفت که شواهد کافی برای اثبات این قضیه وجود داشته باشد که شخص یا سازمان مظنون، از متولیان ICO مبلغی برای تبلیغ پیش‌فروش توکن دریافت کرده اما مبلغ دریافتی خود از پروژه ICO را به مخاطبانش اعلام نکرده است.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار سال گذشته اعلام کرد:

هرکدام از اشخاص مشهور یا افراد دیگری که یک سکه یا توکن مجازی را تبلیغ کنند که نوعی از اوراق بهادار محسوب شود، باید ماهیت، اهداف و میزان دستمزدی که درازای تبلیغ آن دریافت کرده‌اند را اعلام کنند. عدم اعلام مبلغ دریافتی از سوی فرد تبلیغ‌کننده، به‌مثابه اقدام به کلاه‌برداری تلقی خواهد شد.


همچنین این کمیسیون در حساب‌رسمی توییتر خود نوشت:

اغلب افراد تأثیرگذار در رسانه‌های اجتماعی، متخصصان سرمایه‌گذاری نبوده و برای تبلیغاتی که انجام می‌دهند هزینه‌ای دریافت می‌کنند و اوراق بهادار تبلیغ‌شده توسط آنان صرف‌نظر از اینکه توسط مجوزهای سنتی یا بر روی بلاک چین منتشر می‌شود، می‌تواند کلاه‌برداری باشد.

کمیسیون SEC در ۲۸ نوامبر، در راستای اطلاعیه قبلی خود اعلام کرد که سرمایه‌گذاران باید نسبت به افراد مشهوری که در حال تبلیغ توکن‌های مبتنی بر بلاک چین هستند، هوشیار باشند. این کمیسیون خاطرنشان کرد:

سرمایه‌گذاران باید در مواجهه با مشاوره‌های سرمایه‌گذاری به اشتراک گذاشته شده در پلتفرم رسانه‌های اجتماعی محتاطانه عمل کرده و باید از تصمیم‌گیری بر اساس توصیه افراد مشهور، اجتناب کنند. اغلب افراد تأثیرگذار در رسانه‌های اجتماعی، متخصصان سرمایه‌گذاری نبوده و برای تبلیغاتی که انجام می‌دهند، هزینه‌ای دریافت می‌کنند و سهام تبلیغ‌شده توسط آنان صرف‌نظر از اینکه توسط مجوزهای سنتی یا بر روی بلاک چین منتشر می‌شود، می‌تواند کلاه‌برداری باشد.


اگر یکی از افراد مشهور پس از دریافت دستمزدش، به‌صورت علنی یک ICO را تبلیغ نماید که از نظر SEC جزو اوراق بهادار محسوب شود، این شخص می‌تواند به‌عنوان ناقض مقررات اوراق بهادار ایالات‌متحده توسط کمیسیون تحت پیگرد قرار گیرد.