<strong>رهگیری و شفافیت</strong>

گروه مربوطه : ارزهای دیجیتال
زیر گروه مربوطه : متفرقه
رهگیری و شفافیت

در اکثر موارد، صنایع از فناوری بلاک چین برای رهگیری اهداف خود استفاده می‌کنند. درنتیجه، مشتریان می‌توانند از صحت اقلام اطمینان حاصل کنند. اخیراً، اوشان (Auchan)، شرکت چندملیتی مستقر در فرانسه، اذعان داشت که سیستم رهگیری غذای مبتنی بر بلاک چین را در شعبه‌های خود در کشورهای فرانسه، ایتالیا، سنگال و پرتغال اجرا خواهد کرد. این اعلامیه پس از دوره‌ی آزمایشی موفق ۱۸ ماهه‌ی شعبه‌ی ویتنام اعلام شد. در این دوره، از سیستم رهگیری در ارتباط با ۶۰۰۰ شرکت استفاده شد.

سیستم اوشان اطلاعات اقلام را در هر مرحله از توزیع، ثبت می‌کند. به‌طور مثال، زمانی که هویج ارگانیک از زمین برداشت می‌شود و برای انتقال به مزرعه آماده می‌شود، روی بلاک چین TE-FOOD ذخیره می‌شود و هنگامی‌که به کارخانه‌ی توزیع‌کننده منتقل می‌شود، به‌سرعت می‌توان آن را با اطلاعات غیرقابل تغییر ثبت‌شده در بلاک چین مقایسه کرد.
فرانسوا کتلیفاد

مدیر دفتر مطبوعات اوشان، فرانسوا کتلیفاد، به کوین تلگراف گفت که این فناوری بلاک چین، سبب می‌شود ثبت‌کنندگان اطلاعات زنجیره‌ی محصولات این شرکت، هنگام واردکردن داده‌ها بیشتر توجه کنند.

این موضوع در بخش‌هایی که داده منبع باارزشی به‌حساب می‌آید نکته‌ی کلیدی خواهد بود. به‌عنوان یک خرده‌فروش، نمی‌توانیم از یک سازنده یا تأمین‌کننده بخواهیم بدون آن‌که جبران کنیم، به ما اطلاعات بدهد.

او همچنین توضیح داد:

از آنجاکه بلاک چین TE-FOOD برای اجرا به سوپرمارکت‌ها نیاز دارد (به‌عنوان‌مثال هر زمان که تأمین‌کنندگان بخواهند اطلاعات زنجیره‌ی تأمین مربوطه را ارائه دهند، این سوپرمارکت‌ها باید توکن‎‌ها را انتقال دهند)، می‌توان گفت که فناوری‌های مبتنی بر بلاک چین این مشکل بزرگ را برطرف ساخته اند. این موضوع به تأمین‌کنندگان این انگیزه را می‌دهد که نه‌تنها چنین اطلاعاتی تولید کنند بلکه صادق نیز بمانند، زیرا در غیر این صورت اضافه‌حقوق نخواهند گرفت.

 

کتلیفاد اظهار داشت نکته‌ی دیگر دوری کردن از فساد اطلاعاتی است که ممکن است در رسوایی غذایی (شفافیت + امنیت) با آن مواجه شویم. در نهایت، اگر مشتری اطلاعات قابل رهگیری را درخواست کند، با چنین فناوری می‌توان این اطلاعات را در به‌جای چند روز، در چند ثانیه برای او فراهم کرد.

چنین اعتباری مهم تلقی می‌شود، زیرا طبق گزارشات اخیر، مصرف‌کنندگان نسبت به صنعت غذا بدگمان شده‌اند و به تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان بااخلاق‌تر روی آورده‌اند. طبق تحقیقی که ماه سپتامبر موسسه‌ی بازاریابی غذا در ویرجینیا انجام داد، مشخص شد که ۷۵ درصد از خریداران بیشتر برندی را که اطلاعات جزئی‌تر و بیشتری نسبت به برچسب فیزیکی از محصول ارائه می‌دهد، انتخاب می‌کنند. دفترکل‌های توزیع‌شده منبع اصلی چنین اطلاعاتی هستند و به‌ مرور زمان ازآنجاکه نگرانی‌ها در مورد منابع مواد غذایی بیشتر شده است، شرکت‌های بیشتری به دنبال پذیرش سیستم‌های رهگیری مبتنی بر بلاک چین هستند.

بیشتر بخوانید: انقلاب بزرگ بلاک چین در صنعت مواد غذایی

در ماه نوامبر، شرکت چندملیتی خرده‌فروش کرفور اعلام کرد از بلاک چین رهگیری موادغذایی IBM برای رهگیری مرغ‌های پرورش یافته در فضای آزاد در اسپانیا استفاده خواهد کرد. در سوییس نیز، گوستاو گریگ AG چنین اظهار داشت که از بلاک چین اتریوم برای رهگیری تن ماهی بهره خواهد برد. در همان ماه، دولت کره جنوبی گفت قصد دارد از ماه ژانویه شروع به ردیابی گوشت گاو با این فناوری کند، در حالی که سوییت گیرین، فروشگاه سبزیجات زنجیره ای امریکایی ۲۰۰ میلیون دلار سرمایه به منظور توسعه ی سیستم رهگیری مبتنی بر بلاک چین برای مواد غذایی خود جمع‌آوری کرد.

تمامی این اطلاعیه‌ها در مدت یک ماه منتشر شدند و نشان‌دهنده‌ی تمایل روزافزون به استفاده از این بلاک چین ها برای دست‌یابی به شفافیت در توزیع مواد غذایی است. پیش از ماه نوامبر، سازمان‌های دیگری مانند کشاورزان محصولات لبنی امریکا، آلبرت هجین، بزرگ‌ترین فروشگاه زنجیره‌ای در هلند، دولت استرالیا، آژانس استانداردهای غذایی بریتانیا، وال مارت و بزرگ‌ترین خرده‌فروشی چینی JD.com برای سال پیش رو، طرح استفاده از سیستم رهگیری مبتنی بر بلاک چین را بنا نهادند.

هچنین بخوانید: شفافیت و بهبود پاسخگویی در صنعت حمل و نقل با تکنولوژی بلاکچین

تعداد بسیار زیادی از سازمان‌ها به دنبال اثبات ادعای خود مبنی بر نظارت دقیق بر منابع محصولات خود هستند. به‌عبارت‌دیگر، این روزها بحث مواد غذایی بیش‌از پیش به موضوعی اخلاقی و روحی تبدیل شده است و به همین دلیل است که استفاده از بلاک چین ها برای اطمینان از برگشت‌ناپذیری و شفافیت در این حوزه بیشتر مورد توجه قرارگرفته‌ است.

این موضوع دلیل استفاده‌ی سازمان‌های عمومی غیردولتی از بلاک چین را مشخص می‌کند. سازمان بین‌المللی امدادرسانی آکسفام در ماه نوامبر اعلام کرد ازآنجاکه اغلب، کشاورزان کشور کامبوج اطلاعاتی از محصول برنج برای چانه زدن در دست نداشتند، بلاک چین رهگیری برنج را در این کشور راه‌اندازی کرد.